Díky spolupráci PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku s náměstkem primátora statutárního města Prostějov Janem Krchňavým a vedoucím odboru školství Petrem Ivánkem vznikl následující rozsáhlý průzkum na všech základních školách zřizovaných právě zdejším magistrátem v souvislosti s problematikou zasílání erotických fotografií a videí. O tomto tématu píšeme právě dnes na titulní straně a v rubrice STÍNY MINULOSTI na straně 4.

Z anonymního průzkumu vyplynulo, že v průběhu uplynulého roku se na jedné ze škol řešili hned dva případy sextingu. Na další pak tento problém vyplul na povrch krátce před jarní pandemií. I na dalších školách se tu a tam objevují příklady klasické kyberšikany. Jména konkrétních institutů sice známe, ale v tomto případě jsme se se zainteresovanými dohodli na tom, že identitu nebudeme uvádět. Z vyjádření ředitelů jednotlivých škol však vyplývá, že jsou si tohoto problému vědomi a předpokládají, že se dotýká určitého procenta jejich žáků. Vše nasvědčuje tomu, že většina případů se však k vedení „základek“ ani nedostane…

Jak by tento problém řešily? Dá se alespoň odhadnout kolika procent žáků se tento fenomén týká? Jak sexting ovlivnila forma distanční výuky? Dá se v této souvislosti vysledovat nějaký trend? A jak se dá podobným případům předcházet?

Odpovědi na tyto otázky jsme se rozhodli ponechat v původním znění tak, jak od vedoucích pracovníků škol, které jsme „schovali“ pod číslovky 1 až 7, dorazily. Často se totiž dosti lišily. I díky tomu si rodiče mohou udělat obrázek, jak důkladně jejich vedení přistupuje k dané problematice, která nepochybně prostupuje všemi prostějovskými školami.

 

 

škola č. 1

* Jak byste řešili sexting, pokud by se objevil na vaší škole?

„Důležitá je vždy spolupráce rodičů. To umožňuje, podle typu závažnosti, řešit situaci na půdě školy. Ve složitějších případech je důležité zprostředkovat kontakt rodičů se specializovaným pracovištěm. Dále je důležitá spolupráce s PČR a OSPOD.“

* Dá se alespoň odhadnout kolika procent žáků se tento fenomén týká?

„Nedokážeme odhadnout, jestli se to týká dětí z naší školy. Děti sexting provozují v rámci vztahů, chtějí svému ‚partnerovi‘ poslat své intimní fotografie. Často ji posílají jako oplátku na fotografii, která přišla jim. Sexting ve formě textu provozuje dle výzkumů více než čtyřiadvacet procent dětí a ve formě fotografií provozuje asi patnáct procent dětí.“

* Ovlivnila tento problém pandemie koronaviru a s tím spojená distanční výuka?

„Během distanční výuky se možná mohlo vyskytnout více případů. Žáci trávili více času na sociálních sítích, velká část jich byla bez dozoru rodičů.“

* Je možné v této záležitosti vysledovat nějaký trend?

„Nevíme, zda trend může být vzrůstající, či klesající. Vůbec jsme s těmito případy nepřišli do styku ani například v okruhu svých známých.“

* Jak sextingu škola předchází?

„Škola provádí primární prevenci vytvářením zdravých postojů, které následně ovlivňují chování žáků. Děje se to dříve, než k sexuálnímu rizikovému chování skutečně dojde. Prostor pro tuto prevenci mají pedagogové v hodinách přírodopisu, výchovy ke zdraví, informatiky. Důležitá je práce třídních učitelů s třídami.“

škola č. 2

* Jak byste řešili sexting, pokud by se objevil na vaší škole?

„Pohovorem s dětmi a rodiči, v případě závažnějšího problému by došlo k ohlášení na policii.“

* Ovlivnila tento problém pandemie koronaviru a s tím spojená distanční výuka?

„Dle našeho názoru ne.“

* Je možné v této záležitosti vysledovat nějaký trend?

„Nemáme informace, že by se dalo hovořit o ‚trendu‘.“

 * Jak sextingu škola předchází?

„O problematice otevřeně se žáky hovoříme ve výuce například v hodinách občanské výchovy. Pokud se vyskytly problémy spojené se sextingem, proběhla speciální třídnická hodina v rámci celého ročníku. Speciálně zaměřený program nemáme.“

škola č. 3

 

* Jak byste řešili sexting, pokud by se objevil na vaší škole?

„Na základě oznámení šetří situaci metodik prevence s třídním učitelem. Jednáme podle míry závažnosti, řešíme bezpečně a ohleduplně. Poté informujeme rodiče všech zúčastněných o výsledku šetření. Podle závažnosti jsou uložena výchovná opatření.“

 * Dá se alespoň odhadnout kolika procent žáků se tento fenomén týká?

„Nedá.“

* Ovlivnila tento problém pandemie koronaviru a s tím spojená distanční výuka?

„Nemyslíme si.“

* Je možné v této záležitosti vysledovat nějaký trend?

„Spíš se jedná o elektronické zasílání zpráv, a to v rámci třídní skupiny.“

* Jak sextingu škola předchází?

„V rámci třídnických hodin, téma máme začleněno do výuky některých předmětů jako například výchova ke zdraví.“

škola č. 4

 

* Jak byste řešili sexting, pokud by se objevil na vaší škole?

„Každé sdělení bereme vážně, při ověřování postupujeme obezřetně, žáky neodsuzujeme a nehodnotíme. Snažíme se zajistit důkazy. Poskytneme podporu zejména oběti, také případným oznamovatelům či svědkům. V méně závažných případech jednáme se všemi zúčastněnými. Při závažnějším odhalení žádáme o pomoc další instituce či odborníky, tedy policii, lékaře, gynekologa či psychologa. Je možné také zažádat o pomoc linku E-Bezpečí s pomocí o smazání účtu agresora ve spolupráci s rodiči.“

* Dá se alespoň odhadnout kolika procent žáků se tento fenomén týká?

„Dle dotazníku z roku 2019/2020, který proběhl v některých třídách na druhém stupni v rámci prevence, se s lehčí formou sextingu vůči své osobě setkalo až třicet procent žáků. Jednalo se o posměšky, pokřiky, nadávky či výzvy zaměřené sexisticky, sedmnáct procent žáků uvedlo i negativní zkušenosti s výzvami o poslání fotografií, šestnáct procent dostalo nevyžádanou fotografii či odkazy na pornografické stránky.“

* Ovlivnila tento problém pandemie koronaviru a s tím spojená distanční výuka?

„Vše se více přesunulo do on-line prostoru, nebezpečí je větší. Týká se více dětí a zejména čím dál tím víc mladších dětí, které jsou mnohem více zranitelné. Prevence se dosud zaměřovala spíše na starší děti, nějak se nepočítalo s tím, že se do on-line prostoru dostanou už prvňáčci. Zase se ale dá získat více důkazů, a to díky zajištění komunikace.“

* Je možné v této záležitosti vysledovat nějaký trend?

„Žáci jsou více v on-line prostoru, ale současně už jsou také více poučení. I rodiče jsou mnohem více informovaní, pokud mají zájem o bezpečnost. Stejně tak učitelé a preventisté měli možnost získat mnoho informací v této oblasti. Jedná se o vyhlášku MŠMT ohledně sextingu, akce NÚKIB, projekt E-Bezpečí a další projekty PČR.“

* Jak sextingu škola předchází?

„V každém roce se snažíme pro některé třídy zajistit preventivní program, v posledních dvou letech to bylo vždy s důrazným zaměřením na nebezpečí v on-line prostoru například kyberšikana, sexting, porno, gambling či netolismus...“

škola č. 5

* Jak byste řešili sexting, pokud by se objevil na vaší škole?

„Pokud něco objevíme, tak v první řadě mluvíme s dítětem, řekneme mu, kdy jsme informace získali, snažíme se najít důvod takového počínání. V našem případě dívky se jednalo o to, že takových videí je na sociálních sítích hodně, tak si chtěla zkusit podobné natočit. Potom dáme prostor dítěti, aby to řeklo rodičům samo. Dále je informujeme, kteří jsou přizváni do školy. Snažíme se jim v klidu sdělit, co dělá jejich dítě mimo vyučování. Společně zkoušíme najít cestu k tomu, aby se nic podobného neopakovalo. O všem je proveden zápis a rodiče ho podepíší. Pokud by si nevěděli rady, dostanou od nás kontakty na psychology, poradny a další instituce, kde by jim mohli pomoci. Samozřejmě nás mohou kdykoliv kontaktovat, promluvit si, svěřit se. To, že každý žák školy má otevřené dveře k metodikovi prevence nebo k výchovné poradkyni, kdykoliv přijít a promluvit si, svěřit se, to je samozřejmé.“

* Dá se alespoň odhadnout, kolika procent žáků se tento fenomén týká?

„Týká se tak půl procenta žáků. Většinou jejich rodiče dělají to samé, takže jim to nepřijde divné. Nebo se doma nudí, hledají kamarády a podobně.“

* Ovlivnila tento problém pandemie koronaviru a s tím spojená distanční výuka?

„Rozhodně, protože žáci byli na sítích nepřetržitě doma, ale tím pádem se nám nedostávaly informace o případném sextingu.“

* Je možné v této záležitosti vysledovat nějaký trend?

„Vše je závislé na skladbě dětí ve třídě, na tom, zda mají odpoledne nějakou aktivitu, jak se jim věnují rodiče a tak dále. Z našeho pohledu se domníváme, že jsou v rámci programů velmi dobře poučeni.“

* Jak sextingu škola předchází?

„V rámci prevence je žákům k dispozici externí instruktor s interaktivním programem zaměřeným právě na sexting a podobná témata. Škola se snaží žáky co nejvíce informovat, abychom předešli případným aktivitám tohoto typu. Samozřejmě nejdůležitější je pro žáky, abychom měli na ně čas, sedli si s nimi, v klidu pohovořili a poslouchali, co nám sdělují.“

škola č. 6

* Jak byste řešili sexting, pokud by se objevil na vaší škole?

„Pomocí metodických doporučení MŠMT.“

* Dá se alespoň odhadnout kolika procent žáků se tento fenomén týká?

„Nelze odhadnout, nemáme indicie, i když situaci aktivně monitorujeme.“

* Ovlivnila tento problém pandemie koronaviru a s tím spojená distanční výuka?

„Nemůžeme posoudit, asi ne.“

* Je možné v této záležitosti vysledovat nějaký trend?

„Pokud se bavíme se žáky v obecné rovině, dá se říct, že jsou lépe informováni o nebezpečích na internetu, snažíme se je naučit, jak správně reagovat.“

* Jak sextingu škola předchází?

„Například sledováním filmu V síti a na něj navazující komunitní kruhy ve třídách, D-centrum Olomouc pak nabízí preventivní program s touto tematikou. Spolupracujeme s městskou policií, která pořádá besedy, stejně jako s odborníky. Například sexuologem. Samozřejmostí je spolupráce s rodiči a práce jednotlivých učitelů v rámci jejich aprobace.“

škola č. 7

* Jak byste řešili sexting, pokud by se objevil na vaší škole?

„Řešení probíhá po linii vedení školy, metodik prevence, rodiče, žáci. Rodiči pak mohou spolupracovat s psychologem.“

* Dá se alespoň odhadnout kolika procent žáků se tento fenomén týká?

„Podle mě bude odhalených případů pouze malé procento.“

* Ovlivnila tento problém pandemie koronaviru a s tím spojená distanční výuka?

„Nemyslím si, že by pandemie tento problém v naší škole ovlivnila. Věřím, že pomohl zásah školy ještě před pandemií v podobě výchovných opatření a opětovné prevence.“

* Je možné v této záležitosti vysledovat nějaký trend?

„Netuším, ale hojné užívání sociálních sítí u mládeže tomuto trendu jistě nahrává.“

* Předchází škola sextingu?

„Ano, snažíme se.“