Už od začátku října tohoto roku probíhá v Prostějově měření rychlosti vozidel pomocí stacionárního radaru. První dva měsíce sbíral přístroj data z průjezdu aut v Brněnské ulici, od začátku prosince ale „chytá“ nesvědomité šoféry v ulici Dolní. Podle vyjádření ředitele Městské policie Prostějov má magistrát k dispozici zatím osamocený přístroj, takže rychlost vozidel se může měřit zatím na jednom jediném místě. Radar se však bude často přesunovat, další vyhlédnutou lokalitou je Olomoucká ulice. „Střídání a umisťování radaru ovšem nechceme moc zveřejňovat, nemělo by to požadovaný efekt,“ zdůrazňuje šéf prostějovských strážníků.
Po více než deseti letech se do Prostějova nedávno vrátilo měření rychlosti vozidel. Rozhodli o tom zastupitelé, kteří na toto opatření schválili částku ve výši dvou a půl milionu korun. Trvalo delší dobu, než stacionární radar v Brněnské ulici začal měřit naostro, nakonec se tak stalo začátkem října tohoto roku. „Překvapilo mě, jaké množství přestupků bylo v této lokalitě na úseku překročení rychlosti během října a listopadu zjištěno. Každý měsíc v průměru až tisíc řidičů překročilo povolenou padesátikilometrovou rychlost! A to je opravdu hodně. Na druhé straně to vypovídá o tom, že Policie ČR nám vytipovala velice správně lokality, ve kterých šoféři velice často jezdí rychle,“ konstatovala Alena Rašková (ČSSD), náměstkyně primátora Prostějova, v jejíž gesci je doprava v našem městě. Podle ní ale bylo měření rychlosti vozidel nezbytné a plní svůj účel. „Hodně často se setkávám s názory, že magistrát zavedl radary jen proto, aby naplnil městskou kasu penězi z pokut. To je holý nesmysl. Naším cílem byla vždy prevence a zvýšení bezpečnosti na našich silnicích. Chápu, že nesvědomitým řidičům měření vadí. Ale když takový šofér zaplatí měsíčně jednu nebo dvě vysoké pokuty, tak ho to bolí. A dá si větší pozor, aby příště rychlost dodržel. Člověk sice vždycky hledá nějaké výmluvy a kritizuje věci, které mu nejsou po chuti. Radary ale slouží i jako prevence. Vždyť silnice přecházejí děti, studenti, maminky s kočárky a další lidé. A ti si zaslouží, aby byli v bezpečí a neohrožovali je piráti silnic. Každý přece ví, že z padesátikilometrové rychlosti se brzdí jinak než z devadesátikilometrové,“ uvedla Rašková, která Večerníku zároveň potvrdila, že radar se bude postupně přesunovat do jiných lokalit. „Teď se aktuálně měří rychlost v Dolní ulici a brzy počítáme s přesunem do Olomoucké ulice. V plánu máme měření rychlosti i ve Vrahovické ulici a na Vápenici. Měření se v těchto jednotlivých ulicích bude střídat, zatím můžeme data z radarů vyhodnocovat pouze z jediného místa,“ dodala náměstkyně.
Večerník překvapilo, že magistrát vlastní pouze jedinou „bednu“ na měření rychlosti. „Pokud bude vůle ze strany vedení města, mohou se v budoucnu přikoupit další přístroje. To už se ale musíte zeptat jiných osob. My budeme měření rychlosti často přesunovat do vybraných ulic, ale nerad bych příliš často informoval veřejně, kde a kdy přesně to bude. Ztratilo by to pak kýžený efekt. Řidiči by měli jezdit předepsanou rychlostí vždy a všude, nejen tam, kde je zrovna radar. Teď zrovna měříme v Dolní ulici,“ prozradil Libor Šebestík, ředitel Městské policie Prostějov.
Šéf prostějovských strážníků poskytl Večerníku i denní statistiky měření rychlosti v Brněnské ulici za listopad tohoto roku. Zatímco v říjnu zde řidiči byli „nachytáni“ při více než 1 000 přestupcích, listopadové statistiky nebyly o nic lepší. „Počet přestupků v Brněnské ulici se ale v listopadu o něco málo snížil, snad je to dobré znamení. Já jsem zase naopak očekával daleko více případů překročení rychlosti. Nyní se tedy už měří v Dolní ulici a tady radar naměřil zatím nejvyšší rychlosti 120 kilometrů v hodině. Rychlost vozidel ovlivňuje i počasí, když sněží, tak řidiči jezdí daleko opatrněji. Na suchu to ale mnohdy zase ‚rozpálí‘, zejména ve večerních a nočních hodinách,“ podotkl ještě Šebestík, který rovněž potvrdil, že další na řadě s měřením rychlosti bude Olomoucká ulice v Prostějově.