Pár týdnů nového roku nám již uběhlo, ale možná jste ještě nezaznamenali, kolik novinek nám ten rok 2022 přinesl v různých oblastech života. V každém případě je potřeba se s nimi tak nějak seznámit, protože třeba v silničním provozu bychom mohli být nemile překvapeni. Takže se na to pojďme podívat.
Vedle pokuty se od 1. ledna 2022 zapisují i 2 body v bodovém hodnocení řidičů za neoprávněné stání na parkovišti vyhrazeném pro osoby se zdravotním postižením nebo zneužití parkovacího průkazu pro osoby se zdravotním postižením. Parkovat na místě vyhrazeném pro tělesně postižené vždy byl vrchol arogance. Ale je třeba připomenout, že takové místo musí být také správně označeno v souladu se zákonem. Diskutabilní je také nadměrné množství takových parkovacích míst a spolu s tím i snižování počtu ostatních míst ke stání a to ještě přidejme podivnost, která se objevuje u hyper- a supermarketů, kde jsou vyznačená stání pro auta s kočárkem.
Dále třeba musí řidič motorového vozidla při předjíždění cyklisty dodržet bezpečný boční odstup, a to nejméně 1,5 metru. U pozemních komunikací, kde je nejvyšší dovolená rychlost maximálně 30 km/h, platí odstup nejméně jeden metr. Tak na tohle se obzvláště v Prostějově velice těším, protože zde panuje věčný boj řidičů a chodců s cyklisty, jelikož chování těchto v našem městě je už snad i za oním zmíněným vrcholem arogance. Ježdění po chodnících, motání se mezi auty, a když něco řeknete, tak jsou reakcí neuvěřitelně drzé hlášky. Tak to je náš cyklistický Prostějov, a proto se mi líbí prohlášení odborníků na dopravu, kteří říkají: „Tohle je jedna z nejdiskutovanějších a zřejmě nejzbytečnějších změn poslední doby. Je to jeden z posledních výkřiků poslance Dolínka (ČSSD). Tomuto poslanci vůbec řidiči aut leží v žaludku a jinak než jen jako pomstu a naschvál si tenhle zákonný paskvil nelze vysvětlit. Moc nás zajímá, jak se bude takový odstup dodržovat na úzkých silnicích a jak se to vlastně bude prokazovat?
Také není od věci si připomenout, že i na cyklisty se vztahují pravidla silničního provozu. Čím dříve tenhle nesmysl ze zákona o provozu na pozemních komunikacích zmizí, tím lépe pro všechny. Pro řidiče a také pro cyklisty.“ A o cyklistech ještě jednou. Na Nový rok začala platit výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích. Já opět dávám prostor odborníkům: „A co třeba jen přestat dělat z cyklistů nějaké nadlidi, pro které mají platit speciální zákony, výjimky a úlevy, a prostě je brát jako běžného účastníka provozu, pro kterého platí stejná pravidla jako pro všechny ostatní? Nezamyslel se někdo třeba také nad tím, že by i cyklisté pohybující se po silnici měli platit nějaké zákonné pojištění? I oni způsobují nehody…“ Nových dopravních prvků je přes deset a ne každý z nich se nás týká jako většinové skupiny, takže doporučuji dohledat na internetu třeba na stránce www.garaz.cz.
A co další oblasti? Vlastní bydlení se stane zřejmě luxusem, protože na hypotéku nedosáhne jen tak někdo, o zdražení energií, tak o tom snad ani netřeba mluvit, protože prostě budeme jen skřípat zuby. Sociálně slabé skupiny se asi dostanou na úroveň středověku, a to i přestože se zvýší minimální mzdy. Za celkem úsměvné pak lze považovat možnost vybrat si, zda žena bude mít u příjmení -ová nebo ne, pak také údajné zvýšení kvality digitalizace při komunikaci občana se státem. Vzhledem k tomu, jak funguje státní správa, tak se domnívám, že budeme stále pobíhat s tunou papírů.
Takže změnám zdar a nezblázněme se z toho!