Rozpálený asfalt, prosluněné pláže, nekonečný čas prázdnin, rodinné dovolené a samozřejmě láska. Toto všechno jsou hlavní složky nejlepších českých letních filmů, které pro vás speciální příloha PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku vybrali. Pokud jste některý z nich neviděli, měli byste to napravit, než léto definitivně skončí.

JÍZDA

Svobodný film o dvou chlapcích, jedné dívce, zeleném kabrioletu a horkých letních hrách. Radek a Franta si na začátku zakoupí automobil, svérázným způsobem ho upraví a rozjedou se vstříc volání dálek a dobrodružství. Cestou přiberou trochu vyplašenou a provokující dívku Annu, kterou sleduje její žárlivý přítel v černém opelu. A pak už jen jedou, užívají si bezstarostné pohody, aniž by tušili, že jejich uvolněná jízda bude mít dost dramatický konec.

Komentář Večerníku:

V žádném jiném českém filmu není tolik letní pohody, kterou dokázal režisér Jan Svěrák zachytit s naprosto minimálními prostředky, ale s maximálním výsledkem. K dokonalosti výrazným způsobem napomáhá také skvělá hudba skupiny Buty.

 

STARCI NA CHMELU

Do hezké studentky Hanky se na chmelové brigádě zamiluje její zásadový spolužák Filip. Dívka se přestěhuje do mladíkova útočiště v podkroví, jejich čistá láska však naráží na závist jejího zhrzeného nápadníka a na nepochopení dospělých, kteří nedokázali zůstat mladí. Rychmanův muzikál o první lásce a o prvním „hříchu“ zaujme mladistvým idealismem, ale také generační revoltou vůči pokrytecké morálce duševních starců všeho druhu i věku.

Komentář Večerníku:

Při tomto filmu naplno ucítíte ten kouzelný odér uvolněných šedesátých let, v nichž se klasická tabu střetávala s popovým rytmem sexuální revoluce. Angličané měli Beatles, Češi tento prostinký muzikál o mladé lásce a starých strukturách. Když dva se rádi mají, stačí jim houpačka v podkroví, pár naivně chytlavých melodií a pocit, že dnes to bude navěky…

 

ROZMARNÉ LÉTO

„Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným...“ V poněkud zpustlých říčních lázních na břehu řeky Olše se denně setkávají tři postarší pánové: majitel lázní Antonín Důra, sečtělý abbé Roch a major ve výslužbě Hugo. Počasí je nestálé, většinou poprchává, a tak má pan Důra nouzi o zákazníky. Většinu času tudíž tráví v rozmluvách a drobných půtkách se svými přáteli. Žádná hádka ovšem není tak vážná, aby ji nespravila sklenice vína a pár utopenců s cibulí. Rozruch do jejich života však přinese potulný kouzelník Arnoštek a především jeho půvabná schovanka Anna, o niž se začnou každý po svém ucházet.

Komentář Večerníku:

Jiřímu Menzelovi se podařilo neuvěřitelným způsobem na plátno převést hřejivost, laskavost a rozšafnost předlohy Vladislava Vančurovy. Poetický film perfektně ilustruje spisovatelovu myšlenku o tom, že „humor není smáti se, ale lépe vědět“.

 

ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU

Další z mnoha autobusů odváží cestující na dovolenou k moři. O bezpečnou cestu se starají řidiči Karel a Karel, kteří hned na začátku cesty vyzývají cestující, aby se nechovali jako prasata a vraceli hnědé podšálky, čímž většinu cestujících pobaví. Průvodkyně Pamela baví hlavně dva gaye Ignáce a Oskara, s nimiž cestuje i jejich kamarád, známý zpěvák Max. Jolana, která na dovolenou pozvala své rodiče, je nesebevědomá, ale inteligentní mladá žena. Nejmladšími cestujícími jsou dvě dívky Denisa s Irmou, které s opovržením pozorují nejstarší účastnice zájezdu Helgu a Šarlotu. Mezi cestujícími nechybí ani typická maloměstská rodina, táta Jarda, máma Jituš, malá dcerka a syn Jakub, který si nechal namluvit, že je gay…

Komentář Večerníku:

Adaptací známého románu Michala Viewegha vznikla kultivovaná ryze česká tragikomedie. Jiří Vejdělek vytvořil pohodový film s velmi dobrými situačními gagy, v nichž vynikají jednotlivé kamínky turistické mozaiky. V Účastnících zájezdu je každý svým způsobem exot, ale vždy si to myslí o těch ostatních.

 

SLUNCE, SENO, JAHODY

Letní komedie Slunce, seno, jahody je úsměvným obrázkem ze života jihočeské vesnice. Zápletka se točí okolo studenta Šimona Pláničky, který do vesnice přijel na prázdninovou praxi. Chce tu v místním kravíně experimentovat na téma dojivosti krav v souvislosti s kulturou prostředí. Zpočátku o tom nechce nikdo ani slyšet, vše se ale změní, když se po vsi rozkřikne, že Šimon je synem krajského funkcionáře...

Komentář Večerníku:

Režiséru Zdeňku Troškovi se podařilo dokonale trefit atmosféru klasické české vesnice. Přestože obsahuje notnou dávku idealizovaného buranství, je tento snímek až nebývale výstižný a často i poetický. Nepochybně je to zásluhou výborných výkonů herců i neherců a také některých vtipně pointovaných situací.