Když se podíváte kolem sebe, uvidíte mnoho velkých zadků a panděr. Zvláště si toho lze všímat v létě při návštěvách koupališť. Lidé na sobě mají jen obtáhnuté plavky, z nichž jim nezřídka přetékají špeky. Každým rokem se přitom tento trend stává „oblíbenějším“…
V minulých desetiletích začal náš národ tloustnout a situace se v tomto ohledu stále více stupňuje. Podle nedávných průzkumů u nás téměř tři čtvrtiny mužů a polovina žen trpí nadváhou nebo obezitou. Což jsou naprosto alarmující čísla.
Proč tomu tak je? Celková ekonomická situace a životní úroveň většiny lidí se postupně zlepšovaly (když pomineme fakt, že nás momentálně tíží dopady covidu a války na Ukrajině). S pádem socialismu a rozvojem kapitalismu (nejen) do naší země přišla rozmanitost. Takové množství a tolik druhů různých komodit, které najdete třeba jen v supermarketech, by si lidé ještě v osmdesátých letech ani nedokázali představit. Spolu s tím se k nám mimo jiné dostávalo víc a víc světových řetězců zaměřujících se na jídlo (McDonald’s, KFC, …), případně podnikatelů obchodujících s exotickými pokrmy (kebab, čína, …).
A co následně přinese dostatek peněz a rozmanitost nabídky? Rozežranost. Když zůstaneme u jídla, stačí se podívat kolem sebe a zjistíme, co taková rozežranost znamená. V supermarketech nenakupujeme, co potřebujeme, ale zpravidla to, co mají v akci. Nestačí nám přitom si koupit jeden balíček mouky, „potřebujeme“ jich hned deset, když je to navíc naše oblíbená značka, tak jich vezmeme ještě o pár kilo víc. To má za následek hromadění, spíž i mrazák nám sice praskají ve švech, ale tak levně to třeba příště neseženeme, tak to raději koupíme. Podobné je to s tzv. „hladovými“ okny a jim podobnými občerstvovacími zařízeními. Když se nám nechce vařit, zajdeme si do „McDonaldu“, když procházíme kolem okýnka, z něhož se line vůně opečeného masa, neodoláme, protože máme prostě chuť, už ne tolik hlad. A co když nám zbývá ještě velký kus kebabu v tortille, ale náš žaludek už hlásí naplněnou kapacitu? Přece to nebudeme vyhazovat, tak to do sebe prostě natlačíme…
Nelze se divit, že s takovými návyky většina národa tloustne. Jsou tací, kteří se rozhodnou s tím něco udělat. Tyto lidi pak dozajista osloví reklama na čočkové chipsy, která běží v médiích ne náhodou právě během letních měsíců, kdy se řeší postava do plavek. Ládují se jedním balíčkem za druhým s myšlenkou na jedno dvě kila dole, aby vzápětí s příchodem podzimu najeli do svých starých „rozežraných“ kolejí. Návyky se bohužel mění jen těžko. Nicméně se mi zdá, soudě podle množství panděr vlnících se na koupalištích, že lidé svou nadváhu řeší čím dál méně a spíš se smíří s následky komfortní dostupnosti, než aby zkusili ty čočkové chipsy...
Speciální příloha LETNÍ PŘÍBĚHY je součástí tištěného vydání PROSTĚJOVSKÉHO Večerníku, které vychází v pondělí 29. srpna