Bohužel se stává, že někteří z rodičů si svou špatnou náladu vybíjejí na učitelích. Stěžují si, vyhrožují, křičí a ohání se školní inspekcí. Ovšem i komunikace s učiteli má svá pravidla. A ať si potřebujete vyjasnit s učiteli (po)známky, chcete si na něco stěžovat nebo jen požádat o spolupráci při nějakém problému, hodí se tato pravidla znát. Aby se vyjednávání nezměnilo v souboj. Protože jediným poraženým by bylo dítě!
Příchod do školní budovy vyvolává v některých z rodičů zvláštní napětí. Pokud pak přijdou navíc do školy rozzlobení a zaútočí na učitele, nelze se divit, že kantor někdy neví, jak s nimi jednat. Výsledkem je, že si obě strany jednání pořádně znesnadní. K tomu dochází zejména ve chvíli, kdy se projednávají citlivé záležitosti týkající se například šikany.
Takové problémy s učiteli často řeší rodiče příliš pozdě. Ne vždy přitom vědí, na koho se vůbec obrátit. Kdy je čas mluvit s třídním, kdy potřebují schůzku s angličtinářkou, školním psychologem, kdy je čas na setkání s vedením školy, se zástupcem rodičů ve Školní radě, nebo dokonce na korespondenci směřovanou na Českou školní inspekci.
Základní předpoklad pro komunikaci s učitelem je ten, že pedagog je největší odborník na výuku, zatímco rodič zase nejlépe zná své dítě.
Rodiče by neměli učitele obviňovat. Pokud začnou s osočováním, nepomohou si. Místo toho by se měli snažit věcně a bez zbytečných emocí popsat, co se děje. Případně si ujasnit, čeho chtějí dosáhnout.
Stejně tak by pedagog měl být schopný popsat to, co mu na chování dítěte vadí, a nikoliv se omezit pouze na to, že „zlobí“. Jen když budou mít obě strany konkrétní body k jednání, mohou se něčeho dobrat. Je naprosto logické a v zájmu obou stran, aby dítěti bylo ve škole dobře a cítilo se tam v bezpečí.
Ve chvíli, kdy nezafungují rozumné postupy, je čas obrátit se na nadřízeného daného učitele. Pokud se jedná o spor s vedením školy a nejde to, pak je možné zkusit i Českou školní inspekci. Možným řešením je také změna školy. Důležité ovšem je, aby se dítě cítilo dobře, nikoliv, aby kdokoliv získal pocit, že zvítězil ve zcela zbytečném souboji.