Od roku 2028 vstupuje v platnost systém obchodování s emisními povolenkami ETS II. Jedná se o oddělený systém obchodování s emisemi pro silniční dopravu, budovy a další odvětví, který představuje základní kámen politiky EU motivující ke snižování emisí skleníkových plynů způsobem, který založen na obchodním systému stanovujícím stropy.
Tento systém je součástí balíčku agendy Fit for 55 EU, jejíž cílem je snížit emise skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990. Pro firmy podnikající v oblasti výroby, obchodu a skladování to znamená výzvu k realizaci projektů, které povedou mimo jiné ke snižování spořeby energií, zvyšování podílu spotřeby energíí z obnovitelných zdrojů nebo převádění nákladní dopravy na železnici.
Stejně jako ostatní, i společnost MORAGRO, a.s. v Prostějově byla nucena při formulaci cílů pro dosažení svého postavení na trhu vycházet z důkladné analýzy rozložení budoucích nákladů na provoz technologie, budov, dopravy a skladování. Výsledkem je úprava podnikatelského záměru vyžadující změnu firemní struktury a logistiky, umožňující efektivní hospodaření s energiemi a navíc poskytnutí prostoru pro úspory zákazníkům. Konkrétně se jedná o několik projektů, které na sebe navazují a jejichž realizace je rozložena do šesti let. Dva z pěti hlavních projektů již byly realizovány a k realizaci dalších tří dojde do konce roku 2026 aby tak, jak napovídá název článku, byla společnost připravena na budoucí regulace a mohla v těchto nových podmínkách nadále úspěšně podnikat.
Na žně 2024 uvedla MORAGRO, a.s. v Prostějově do zkušebního provozu nový terminál pro příjem komodit vybudovaný u stávajícího betonového sila. Rozměry haly příjmu, velikost příjmového koše a kapacita dopravních cest 250 t/h posouvají stávající technicko-stavební základnu a poskytují zákazníků výrazně rychlejší odbavení. Technologie je osazena elektromotory v úsporné třídě IE3 a obsahuje mnoho technických prvků snižujících hluk, opotřebení a spotřebu elektrické energie. Mimoto se výrazně zkracuje čas potřebný pro příjem komodit a prostoje nákladních aut. Projekt navazuje na již dříve realizovaný záměr v podobě výměny vah pro nákladní automobily, pojízdný vzorkovač a novou laboratoř, který rovněž znamená výraznou úsporu času pro nákladní dopravu dodavatelů komodit.
Na výše uvedený soubor investic budou již v blízké budoucnosti navazovat další. Třetím s navazujících projektů je rozšíření stávající FVE, která bude prioritně sloužit k napájení provozované technologie. Čtvrtým je pak rekonstrukce prostranství před váhami, který počítá se zvětšením zelených vsakovacích ploch, úpravou příjezdové, resp. odjezdové cesty a vybudováním parkovacího/čekacího pruhu pro přijíždějící nákladní auta.
Pátým a nejrozsáhlejším projektem bude vybudování nového terminálu u stávajícího ocelového sila pro odbavování jak nákladních automobilů, tak vlakových souprav. Tento projekt obsahuje mimo jiné rozsáhlou rekonstrukci stávající železniční vlečky a nákup nového hybridního, dálkově řízeného tažného prostředku, který bude napájen z rozšířené přiléhající FVE. Celková výpočtová kapacita příjmu komodit tak bude v konečné fázi více než 600 t/h. Mimo výrazně zredukovanou spotřebu fosilních paliv se bude jednat o zcela zásadní zkrácení doby potřebné pro vyložení a naložení vlakových souprav.
Ing. Roman Hradil, Ph.D., MORAGRO, a.s. v Prostějově