Správa železnic (SŽ) chystá již několik let velkou modernizaci železniční stanice Prostějov hlavní nádraží. Její součástí bude i vybudování podjezdu ve Vrahovické ulici a podchodu v Dolní. Aktuálně SŽ vypsala tendr na zpracování projektové dokumentace. Předpokládaná hodnota zakázky činí 80 milionů. Hlavní stavební práce by měly proběhnout v letech 2027 a 2028, celkové investiční náklady SŽ odhaduje na 1,5 miliardy korun.
„Půjde o celkovou rekonstrukci železniční stanice s vybudováním jednoho vnějšího a jednoho ostrovního nástupiště. Ta budou přístupná mimoúrovňově podchodem, který s ohledem na plánované investice Prostějova vyústí i do oblasti za nádražím,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
V rámci stavby se současný přejezd ve Vrahovické ulici nahradí podjezdem. „Je na čase, kdo musí Vrahovickou projíždět, potvrdí, že se u přejezdu věčně stojí a ne zrovna pár minut. Je to hrozná zdržovačka, zvlášť když jako já vozíte obědy a lidi čekat nemohou a nechtějí,“ sdělila vlastní zkušenost paní Kateřina.
Podle plánu SŽ vznikne také mezi Dolní a Leteckou ulicí podchod místo dnešního přechodu přes koleje. Další přejezd v Říční ulici pak během této stavby projde rekonstrukcí.
Celkovou rekonstrukcí projde železniční spodek i svršek, trakční vedení a zabezpečovací zařízení, vzniknou zmíněná bezbariérová nástupiště a podchod. V nádražní budově se počítá s úpravou technické části pro umístění technologie.
„Rekonstrukce prostějovské stanice je nezbytná kvůli dnes už nevyhovujícímu stavu a zahrne také z hlavní ve všech směrech, tedy na Olomouc, Nezamyslice i Kostelec na Hané,“ doplnil Gavenda.
Přípravné práce by podle Gavendy mohly začít už příští rok.
Správa železnic zatím nevydala žádné prohlášení týkající se postupu v případě prostějovského místního nádraží. O jeho bezúplatném převodu se již loni předběžně dohodla s městem Prostějov. Zastupitelstvo ho schválilo loni v červnu, na straně státu, který nemovitosti vlastní, ještě musí rozhodnout správní rada Správy železnic a poté Vláda České republiky.
„Jednání ze strany Správy železnic byla maximálně vstřícná. Oběma stranám šlo o totéž, tedy o smysluplné využití místa, pro které provozovatel železnice do budoucna nemá využití. Rád bych organizaci i touto cestou poděkoval,“ uvedl tehdy náměstek primátora Jiří Rozehnal, který transakci dlouhodobě dojednával a společně s primátorem Jurou dokázal najít s vlastníkem budovy dlouhodobě udržitelné řešení.
Po odsouhlasení transakce může následovat odstěhování původních drážních technologií. Poté by mohla následovat rekonstrukce budovy, která je prozatím předběžně naplánovaná na roky 2027 a 2028.
První vlak přijel do Prostějova 1. července 1870. Stavbu trati a pozdější provoz zajišťovala Moravskoslezská severní dráha. Od roku 1908 obsluhovala stanici jedna společnost – Císařsko-královské státní dráhy (kkStB), po roce 1918 pak správu převzaly Československé státní dráhy. Původní staniční budovy byly poničeny na sklonku II. světové války leteckými nálety a byly nahrazeny současnou budovou. Ta byla postavena v letech 1947–1952 podle návrhu architekta Jaroslava Otruby. Komplexu budov dominuje prostorná odbavovací hala, na jejím vnějším štítu po levé straně je umístěna plastika od olomouckého sochaře Vladimíra Navrátila.