Dnes je čtvrtek 30.1.2025, svátek slaví Robin
Slibovaná rekonstrukce hlavního nádraží by měla začít za dva roky

Správa železnic (SŽ) chystá již několik let velkou modernizaci železniční stanice Prostějov hlavní nádraží. Její součástí bude i vybudování podjezdu ve Vrahovické ulici a podchodu v  Dolní. Aktuálně SŽ vypsala tendr na zpracování projektové dokumentace. Předpokládaná hodnota zakázky činí 80 milionů. Hlavní stavební práce by měly proběhnout v letech 2027 a 2028, celkové investiční náklady SŽ odhaduje na 1,5 miliardy korun.

„Půjde o celkovou rekonstrukci železniční stanice s vybudováním jednoho vnějšího a jednoho ostrovního nástupiště. Ta budou přístupná mimoúrovňově podchodem, který s ohledem na plánované investice Prostějova vyústí i do oblasti za nádražím,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

V rámci stavby se současný přejezd ve Vrahovické ulici nahradí podjezdem. „Je na čase, kdo musí Vrahovickou projíždět, potvrdí, že se u přejezdu věčně stojí a ne zrovna pár minut.  Je to hrozná zdržovačka, zvlášť když jako já vozíte obědy a lidi čekat nemohou a nechtějí,“ sdělila vlastní zkušenost paní Kateřina.

Podle plánu SŽ  vznikne také mezi Dolní a Leteckou ulicí podchod místo dnešního přechodu přes koleje. Další přejezd v Říční ulici pak během této stavby projde rekonstrukcí.

Celkovou rekonstrukcí projde železniční spodek i svršek, trakční vedení a zabezpečovací zařízení, vzniknou zmíněná bezbariérová nástupiště a podchod. V nádražní budově se počítá s úpravou technické části pro umístění technologie.

„Rekonstrukce prostějovské stanice je nezbytná kvůli dnes už nevyhovujícímu stavu a zahrne také z hlavní ve všech směrech, tedy na Olomouc, Nezamyslice i Kostelec na Hané,“ doplnil Gavenda.

Přípravné práce by podle Gavendy mohly začít už příští rok.

Správa železnic zatím nevydala žádné prohlášení týkající se postupu v případě prostějovského místního nádraží. O jeho bezúplatném převodu se již loni předběžně dohodla s městem Prostějov.  Zastupitelstvo ho schválilo loni v červnu, na straně státu, který nemovitosti vlastní, ještě musí rozhodnout správní rada Správy železnic a poté Vláda České republiky.

„Jednání ze strany Správy železnic byla maximálně vstřícná. Oběma stranám šlo o totéž, tedy o smysluplné využití místa, pro které provozovatel železnice do budoucna nemá využití. Rád bych organizaci i touto cestou poděkoval,“ uvedl tehdy náměstek primátora Jiří Rozehnal, který transakci dlouhodobě dojednával a společně s primátorem Jurou dokázal najít s vlastníkem budovy dlouhodobě udržitelné řešení.

Po odsouhlasení transakce může následovat odstěhování původních drážních technologií. Poté by mohla následovat rekonstrukce budovy, která je prozatím předběžně naplánovaná na roky 2027 a 2028.

 

První vlak přijel do Prostějova 1. července 1870. Stavbu trati a pozdější provoz zajišťovala Moravskoslezská severní dráha. Od roku 1908 obsluhovala stanici jedna společnost – Císařsko-královské státní dráhy (kkStB), po roce 1918 pak správu převzaly Československé státní dráhy. Původní staniční budovy byly poničeny na sklonku II. světové války leteckými nálety a byly nahrazeny současnou budovou. Ta byla postavena v letech 1947–1952 podle návrhu architekta Jaroslava Otruby. Komplexu budov dominuje prostorná odbavovací hala, na jejím vnějším štítu po levé straně je umístěna plastika od olomouckého sochaře Vladimíra Navrátila.